|
Voorwoord |
|
Beste schaatsvrienden, Voor de meesten van ons zitten de eerste schaatstrainingen er weer op. Ik heb de idee dat de start van het seizoen bijna probleemloos is verlopen. Complimenten dus voor allen die hiermee bezig zijn geweest! En wat het wintergevoel betreft? Nou, het is dat er ijs ligt, maar daar houdt het verder ook mee op. Ik heb zelf nog niet geschaatst met een temperatuur lager dan 12 graden geloof ik. Ik vind het al knap dat er überhaupt zo’n fraaie ijsvloer ligt! Maar toch, er zit wat in de lucht! Ik heb ooit zo’n twee jaar geleden bij aanvang van mijn voorzitterschap wel eens geroepen dat “als het ijs niet naar ons komt ,wij het ijs maar moeten opzoeken.” Nou moeten jullie die uitspraak niet te letterlijk nemen want dat slaat het nergens op, maar toch we krijgen dit jaar ijs! Het ‘Stadshart Amstelveen’ gaat namelijk deze winter vanaf begin december tot en met begin januari een ijsbaan neerzetten op het Stadsplein. En wij zijn gevraagd om onze diensten te leveren voor de verzorging van de ijsvloer, kaartverkoop en uitgifte van schaatsen. Daarnaast kunnen wij activiteiten organiseren en wellicht lessen geven. Een en ander wordt de komende weken verder uitgewerkt, dus jullie horen er ongetwijfeld meer over. Volg de website wat dat betreft! Jullie kunnen je voorstellen dat ik met deze kans ontzettend blij ben. Ten eerste: er gebeurt weer eens wat nieuws bij onze club (dat vind ik persoonlijk erg leuk). Maar ten tweede, en nog véél belangrijker denk ik: we hebben een prachtige kans om ons eindelijk weer eens te profileren en te manifesteren als dé schaatsvereniging van en in Amstelveen. Ik vind dat we hier echt een succes van moeten maken. Het betekent wel dat we aan alle leden en eventueel ook ouders van onze jeugdleden willen vragen of zij een bijdrage willen leveren aan de vereiste bezetting. Ik denk dat het ontzettend leuk is om een paar uur op het plein te staan, het ijs te verzorgen en van alles wat daar omheen hoort. Alleen de koek en zoop ontbreekt dit keer. Ik kijk er enorm naar uit! Eindelijk ijs in Amstelveen zonder dat De Poel dicht ligt. Met vriendelijke schaatsgroeten, Ton Post Voorzitter “A.S.V. De Poelster” |
|
Abonnementen Sinds het begin van het seizoen zijn er nog enkele mutaties geweest. We hebben tijdelijk afscheid moeten nemen van Edo Breij in verband met een blessure (Edo, sterkte met de genezing), maar anderzijds is er ook aanwas. Dit betekent niet dat alles vol zit, er is nog steeds plaats op alle Poelster-uren. De kortingsactie voor Di-1 oftewel M01, loopt trouwens nog door. Je kunt met 20% korting een tweede abonnement voor dit uur verkrijgen. In het verleden hebben we een waarschuwing gepubliceerd vanwege het feit dat op de recreatieschaatsuren geen houders van licenties mogen rijden. Er zou sprake zijn van streng toezicht. Onlangs is bekend geworden dat deze aanpak is verlaten, eenieder voor zich moet uitmaken of hij/zij dit wil. Dat betekent dus: als je je als licentiehouder sociaal gedraagt, zal je niet worden aangesproken. Jaap Eden, uitvaldagen in het seizoen 2006-2007 Zie voor een volledig overzicht, het vorige nummer van de Poelstem. Hieronder volgt een toelichting op de voor de Poelsterren van belang zijnde data. Recreanten: Uitval op de volgende uren: zondag 24 december en zondag 31 december. Compensatie vindt plaats zoals gebruikelijk, dus middels de zogenaamde knippen. Licentiehouders: Woensdag 6 december, uitval van het trainingsuur M03. Compensatie: Er kan een keuze gemaakt worden uit de volgende mogelijkheden: M01 dinsdag 5 december 16.55 tot 18.00 uur M06 zaterdag 11 december 07.00 tot 08.15 uur M07 zaterdag 11 december 17.50 tot 19.00 uur. De woensdagtrainers zullen jullie wensen inventariseren en doorgeven aan de technische commissie. Het uur van je keuze zal op je abonnement worden bijgeboekt. Dus, geen keuze opgegeven, dan geen compensatie! Op de zaterdagen 28 oktober, 11 november, 23 december en 10 februari, uitval van het trainingsuur M07. Compensatie: Voor drie uitval-zaterdagen is vervangende trainingsruimte geregeld op de ijsbaan "De Westfries" te Hoorn, als volgt: Op 28 oktober 2006, 11 november 2006, en 10 februari 2007 van 18.45 – 20:00 uur. Er wordt dus geen compensatie geboden voor de uitval van 23 december. Routebeschrijving naar De Westfries: Vanuit richting Amsterdam: Volg ring A10 west richting Zaanstad/Leeuwarden, op het knooppunt Coenplein de A8, E22 richting Zaandam/Leeuwarden. Op het knooppunt Zaandam de A7, E22 richting Hoorn/Leeuwarden. Neem afslag Hoorn[afslag 8], na 450 m de eerste afslag op de rotonde. Ga na 0,7 km linksaf de Keern op, ga na 1,3 km linksaf de Bobeldijkerweg op. Direct links is de parkeerplaats van de ijsbaan. Openbaar vervoer: Vanaf treinstation Hoorn is de ijsbaan bereikbaar met bus 49 (Connexxion richting Hoogwoud). Tevens stopt buurtbus 409 bij de ijsbaan. Als je meer wil weten over De Westfries, zie de Poelsite, rubriek ‘Links’. Trainingsuren Hieronder een overzicht van trainingsuren met trainers en begeleiders. Tijd Trainer/begeleider M01 Dinsdag 16.55 - 18.00 Aije, Petra M02 Dinsdag 18.15 - 19.20 Aije, Peter M24 Dinsdag 19.40 - 20.40 Aije, Peter, Marijn M03 Woensdag 19.40 - 20.45 Ron, ass. Erik, Els en Marijn (tot december) M04 Vrijdag 18.10 - 19.15 Geen M07 Zaterdag 17.50 - 19.00 Aije, Cor, Erik M32 Zondag 18.20 - 19.20 John, Ton Ten opzichte van vorig seizoen is alleen de trainersbezetting op woensdag gewijzigd. Gerard Rietveld heeft zijn trainersstaf overgedragen aan Els Koopman, die vorig seizoen al enkele malen is ingevallen. Els kan pas medio december starten en wordt tot die tijd waargenomen door Marijn Koopman. Gerard, bedankt voor je enthousiaste lessen. En Els en Marijn: fijn dat jullie er zijn (dat rijmt, 5 december komt in de buurt nietwaar). Wedstrijd met dak te Hoorn Op zaterdag 25 november organiseert De Poelster in samenwerking met onze vaste partner Nooitgedacht Wilnis een wedstrijd op de kunstijsbaan De Westfries te Hoorn. Het eerste startschot zal vallen om 20:30 uur, en het einde is rond 23:00 uur. Binnenkort zal de inschrijving worden geopend. Inschrijven kan zoals gebruikelijk, via je trainer. Naar verwachting zal ook de inschrijving via de website mogelijk zijn. Afstanden: de klassieke afstanden, en zo mogelijk, een keuzeafstand. Deelname: open voor licentiehouders; ook de recreanten willen we gelegenheid tot deelname bieden, maar er zijn wat reglementaire beertjes op de weg; die moeten eerst nog worden verdreven. Vervoer: op eigen gelegenheid. Verdere mededelingen volgen op de baan via je trainer. Aan- en afmelden voor wedstrijden Aanmelding voor alle wedstrijden kan ook dit seizoen weer via je trainer. De mogelijkheden worden binnenkort uitgebreid, want er is een aanmeldingsmogelijkheid via de website in ontwikkeling. Mocht je onverhoopt verhinderd zijn, dan ook afmelden via je trainer. Als deze verhindering zich op het laatste moment voordoet, dan afmelden bij Aije Simons (tel. 0299-351234) wat betreft de wedstrijden van de Jaap Edenbaan, en bij Bob Schrage (tel. 020-6452126) voor de interclubwedstrijden. Betreft het echt een allerlaatste-moment-verhindering , dan afmelden bij de betreffende baan. Het telnr. voor het Jaap Eden jurylokaal is: 020-6683068. Attentie: Opgeven voor een wedstrijd is niet vrijblijvend. Opgeven = komen, tenzij natuurlijk overmacht geldt. Zonder correcte afmelding niet opdagen, betekent een schorsing voor de volgende drie wedstrijden. Wedstrijdrooster Jaap Edenbaan Het bekende Baaninfo boekje is inmiddels weer uitgedeeld. Geen exemplaar ontvangen? Vraag je trainer of technische commissie! In dit boekje vind je alle wedstrijdinformatie, en daarnaast is natuurlijk alles te besurfen via de bekende websites. Het wedstrijdrooster is in te zien op de website van de baancommissie Jaap Eden (www.baancommissieamsterdam.nl). Op deze website kun je nakijken wie zich voor een bepaalde wedstrijd heeft ingeschreven, en zijn de uitslagen in te zien. Natuurlijk ook bereikbaar via onze eigen Poelsite. Elders in deze Poelstem vind je het rooster tot einde 2006 afgedrukt. De Jaap Edenbaan wedstrijden Marathons: Woensdag = marathondag. Voor de jeugd om de week en voor (jong) volwassenen elke week, dat wil zeggen per categorie elke veertien dagen. De combinaties (Lange baan (neo)senioren-veteranen): Er zijn dit seizoen voor de Poelster zes combinatiewedstrijden gepland. Voor deze wedstrijden is er voor de Poelster een achttal (vier minder dan vorig seizoen, het contingent loopt achteruit!) plaatsen gereserveerd. Hebben we dit aantal bereikt dan hangt het van de deelname van de andere verenigingen af of er nog extra plaatsen zijn. Als er plaats is kan je ook met de wedstrijden van andere combinaties meedoen. Opgaven uiterlijk dinsdagmiddag voorafgaand aan de desbetreffende wedstrijd. Na het succes van de achtervolgingsavond in januari, was de baancommissie van plan om komend seizoen meer achtervolgingswedstrijden in te roosteren. Helaas heeft men dit plan moeten laten varen in verband met de opgetreden ijskrapte die is veroorzaakt door het grote beslag van de Topcompetitie marathons. Bob Schrage |
|
|
Wedstrijduitslagen Hier staan de laatste wedstrijduitslagen. Rinus Nieuwstad |
|
|
Gedragsregels tijdens trainingsuren De baancommissie Amtserdam heeft gedragsregels opgesteld voor de trainingen. Zie de tekening met daarop vakverdelingen. Een beschrijving van de vakverdelingen en waarom daar voor gekozen is vind je hier onder. Vak 1: Vak 1 is gelegen rond de afscheiding tussen wedstrijd binnenbaan en wedstrijd buitenbaan. Vak 1 betreft een trainersvak. Hier kunnen trainers staan/rijden ter observatie en om aanwijzingen te geven. Voordeel is dat de trainers een beter zicht hebben op de rijders die aan het trainen zijn in de banen 2 en 3. Tevens is het duidelijk dat uitrijden aan buitenzijde dient te geschieden. Vak 2: Vak 2 betreft de plaats waar starttrainingen gedaan kunnen worden. Starttraining dient niet meer op de 500- en 1500-meterstart plaats te vinden (voorkoming van te veel uitrijden inde banen 2 en zelfs 1, tevens Baan 1: Baan 1 betreft de buitenbaan van de baan ofwel de buitenbaan/bocht van de wedstrijdbaan. Baan 1 is bedoeld voor het uitrijden: langzaam en rechtop schaatsen. Dit dient zo veel mogelijk aan de buitenzijde van de baan te geschieden. MAXIMAAL met twee personen naast elkaar. Baan 2: Baan 2 betreft het midden van de baan ofwel de binnenbaan/bocht van de wedstrijdbaan. Deze baan 2 is bedoeld voor snelheidstrainingen en overige technische trainingen. Het is de bedoeling dat in deze baan de tempo en snelheidsronden worden verreden. Denk hierbij tevens aan steigerungen. Baan 3: Baan 3 betreft de binnenzijde van de baan ofwel betreft de inrijbaan van de wedstrijdbaan. Is bedoeld voor duurtrainingen (meer dan 2 ronden) en voor het rijden van ronden van grotere groepen. In deze baan dienen geen steigerungs meer verreden te worden. voor veiligheid) Vak 3: Vak 3 is gelegen aan de binnenzijde van de baan, op de aldaar gelegen matten. Vak 3 betreft een trainersvak. Hier kunnen trainers staan/rijden ter observatie en om aanwijzingen te geven. Vak 4: Vak 4 is gelegen rond de afscheiding tussen wedstrijdbinnenbaan en wedstrijdbuitenbaan. Vak 4 betreft een trainersvak. Hier kunnen trainers staan/rijden ter observatie en om aanwijzingen te geven. Voordeel is dat de trainers een beter zicht hebben op de rijders die aan het trainen zijn in de banen 2 en 3. Tevens is het duidelijk dat uitrijden aan buitenzijde dient te geschieden. Baancommissie Amsterdam oktober 2006 |
|
IJsbaan in Stadshart Het besluit is genomen: van 11 december tot 7 januari komt er een ijsbaan op het Stadsplein in het Stadshart van Amstelveen. Alle partijen die erbij betrokken moesten worden hebben hun fiat gegeven. Onze club is gevraagd de nodige technische ondersteuning te verlenen en zorg te dragen voor bezetting tijdens de openingsuren. Het bestuur is al druk doende de zaken op een rijtje te zetten. In de eerste twee weken zal vooral in de ochtenduren van maandag tot en met vrijdag de baan gebruikt gaan worden voor schoolactiviteiten. Scholen kunnen dan in groepen schaatsles krijgen. De rest van de dag is de baan open voor het publiek. De openingstijden zijn voorlopig vastgesteld van 9.00 uur tot 21.00 uur. Alleen op vrijdag en zaterdag tot 22.00 uur. Op eerste kerstdag is de baan gesloten en op oudjaarsdag na 17.00 uur. Omdat er al vele jaren niets verdiend is met natuurijs, is het bestuur van mening dat dit een uitgelezen kans is onze Poelster te promoten en ook nog eens een extraatje binnen te halen voor de clubkas. Maar, het bestuur kan dit niet alleen en daarom doen we een dringend beroep op alle leden een handje te helpen. Ook ouders van jeugdschaatsers zijn van harte welkom ter ondersteuning. Laat we er samen een succes van maken. Geef je op om een of meer dagdelen te helpen met kaartverkoop, schaatsverhuur of het onderhouden van de baan. We hebben veel hulp nodig dus wees niet bang dat je niet aan de beurt komt. Contactpersonen voor deze activiteit zijn: Aije Simons e-mail: aije.simons@wanadoo.nl en Johan de Weerdt e-mail: deweerdj@xs4all.nl Johan de Weerdt |
|
Frank van der Pijl doet verslag van de fietstocht
Luik-Bastenaken-Luik. Ook zin om mee te doen? Ga fietsen! Terwijl de officieuze klassieker van Luik naar Bastenaken en weer terug in het voorjaar wordt gereden, is de afterparty midden in de zomer, begin augustus. Afhankelijk van het weer komen er veel tot zeer veel amateurs de fietstour maken die precies de wegen van de klassieker volgt maar nu met verkeer in plaats van toejuichende mensenmassa’s. Voor de fietsers die geen moeite hebben met vroeg opstaan is de hele route van 235 km een goede optie. Voor de fietsers die geen moeite hebben met vroeg opstaan en toch wel echt genieten van de wereldberoemde Belgische koffie bij het ontbijt en net iets te lang naar de grijze grauwe lucht buiten kijken is er de 170 km. Ook leuk, maar dan kom je dus niet in Bastenaken. Voor de fietsers die gebruikmaken van zijwieltjes is er ten slotte de 130 km. Even Luik uit en dan weer snel rechtsomkeert. Terwijl de groentjes (“ga maar vast, ik haal jullie zo wel weer in (met de fiets)”) van onze zevenmansgroep dit soort grootheidswaanzin stonden uit te kramen deden de routiniers in de stromende Amstelveense regen vrijdagochtend 11 augustus de fietsen in de auto’s… Luik is dus werkelijk heel erg lelijk maar wel met een gouden hartje. Helaas loopt er een tromboseslagader (doorgaande weg) door Luik wat de doorbloeding van het hart geen goed doet. Het rennershotel (vertrek en finish van de fietstocht) lag dus in de betonnen rechternier. Dit klinkt nogal negatief, maar dat verdween toen we ’s avonds aan ons galgenmaal begonnen in het mooie hart van Luik. Uiteraard pasta stampen. Terug in het hotel nog een poging tot een biertje gedaan, maar daar trapten de concurrenten dus helaas niet in. Aanpoten dus de volgende ochtend voor het sprint-, berg-, imponeer- en “dit geklabak ga je de rest van het schaatsseizoen ingepeperd krijgen”-klassement. We hadden ons uiteraard ingeschreven voor de hele van 235 km, maar dan moest je een LBL 2006 fietsshirt kopen. Marcia heeft het wel gedaan, maar de mannen vonden vrouwelijk-crèmeblauw iets te veel van het goede, dus het werd 130 km. En ja hoor, we waren nog niet onderweg of de eerste sprint was al een feit. Bob heeft na urenlang overleg met de groep uiteindelijk toch besloten om remmen te monteren op zijn fiets. Dit duurde even, dus we moesten om half tien hard achter de man met de beginstempel aan fietsen om voorbij de start te kunnen. De man voerde als slap argument aan dat de laatste renners en de bezemwagen al een half uur geleden waren vertrokken. Het was gelukkig droog, o nee, toch niet, JA nu weer wel, en daar ben je dus met allerlei afneembare hulpstukken als routinier prima op voorbereid. Een groentje en routinier komen samen dan al snel tot de oplossing van foto 1. Foto 1. Bob en Leon in de garagekelder van het hotel
Over foto’s gesproken, er was bij het eerste echte klimmetje op de top een opname van Belgium’s funniest home videos aan de gang. Genoeg materiaal voorhanden natuurlijk in de vorm van vrijwel stilstaande fietsers met hun tong op het asfalt, schuim om de mond en met allerlei hulpstukken, zie foto 2. Je hebt uiteraard altijd mensen die niet mee willen werken, zie foto 3. Foto 2. Marcia, Nel, Bob, Leon en Frank, uiteraard zonder toestemming afgehaald van www.actionphototeam.com, zie 12-08 L-B-L2006 Le Champion 2006
Foto 3. Paco en John zien de Redoute met vertrouwen tegemoet
De tocht is overigens erg goed geregeld. Het rennershotel met ondergrondse garage, ontbijt en een prima prijs is al ter sprake gekomen. Verder staan voor de start een aantal profs klaar om eventuele problemen met de fiets te verhelpen. Ook kun je alle soorten fietsspullen kopen, soms tegen een aardige korting. Phonak-spullen voor -90%. Dan zijn er nog de stempelposten onderweg met een gratis versnapering. Maar waar het dus echt om draait is de Redoute. Dan heb je dus al 110 km je spieren losgemaakt en ondertussen nog de eer gehad om naar een voorbij denderende jeugdwielerkoers te kijken. Nel had een punt met kritiek op onze asociale groepssamenwerking in het zicht van iedere klim, die niet goed samenging met het bergklassement. Maar zo’n jeugdkoers is het toppunt. Eerst een kopgroep van een man of tien, nog wat snippers, dan het peloton, de bezemwagen en de ambulance en daarna een manneke van twaalf op een racefiets, met rugnummer en een wanhopige uitdrukking op het gelaat. De Redoute is dus geen berg, maar meer het eerste experiment van wegenbouw in de heuvels van België. Echt, de Oostenrijkse haarspeldbochtenweg is een superuitvinding vergeleken met de Belgische recht-toe-recht-aan logica. De hele dag ben je alert op een monsterlijke berg, al weet je eigenlijk heel goed dat die er in België eigenlijk niet zijn. Op een onbewaakt moment rijd je op een parallelweggetje langs een snelweg en komt er ineens een pijnscheut door je benen heen. Instantaan begrijp je dan waarom even daarvoor iemand met een oranje hesje je succes heeft gewenst. Eerst denk je nog manmoedig “niet terugschakelen, niet terugschakelen…” en dan is er niets aantrekkelijker dan even in het gras van de berm te gaan liggen. Ach, dat kan ook best, kijk, daar loopt al iemand naast zijn fiets, ja, en het is gewoon nog zeker honderd meter, dat IS ook veel, ga maar even in het gras liggen, toe maar. Toch doen die tweehonderdtwintig hartslagen per minuut ergens aan denken, aan die mooie zomer waarin je luidschreeuwend “kom op, Denis, kom op, knallen, mietje, aanhaken bij M&M” voor de televisie de Tour de France zat mee te doen. Dus opgeven op zo’n lullige Redoute was geen optie en even later stond iedereen zuurstofhappend boven aan de stempelpost. Behalve Paco, die had rustig aan gedaan. Hebben wij eindelijk ook een (imitatie-) Camelbak aangeschaft, is Paco ons allemaal alweer een stapje voor met een derde minitandwiel op het cranckstel, en een tandwiel achter bijna ter grootte van het achterwiel zelf. Ook John staat dan al lang en breed ongemerkt op de top zonder een enkel zweetdruppeltje. Helaas kon die berenconditie later niet tot uiting komen in Oostenrijk door een ongelukje met een vinger; sterkte John! De laatste 20 km na de Redoute is dan nog een beetje uitrijden richting finish met de beentjes omhoog en onder het genot van een lekker koude Beerenburger. Volgend jaar gaan we weer de 235 km doen, dus als je met ons mee wilt schrijf je dan in voor de 130 km, dan komt alles goed. Frank ‘onder de 40 dit seizoen’ van der Pijl |
|
Gustafson nog altijd inspirator (De Telegraaf) HOORN Voor het eerst in zijn leven bond Tomas Gustafson op de gloednieuwe ijsbaan De Westfries in Hoorn klapschaatsen onder. Toen de Zweedse legende van de lange afstand zijn grootste successen vierde (goud op de 5000 meter in Sarajevo '84, goud op de 5 en 10 kilometer in Calgary '88), verkeerde de klapschaats nog in het ontwikkelingsstadium. "Het was even wennen. Maar het ging al snel bijna vanzelf", liet de inmiddels 46-jarige Zweed glunderend weten. Gustafson was even terug in Nederland, zijn tweede vaderland. Hij treedt op als adviseur van het marathonteam Östersund (Linda Verdouw, Lieke Splinter, Marleen Elstgeest en Jaike de Graaf), dat deelneemt aan de Essent Cup bij de vrouwen. Een merkwaardige combinatie op het eerste gezicht. Wat moet een Zweedse stad nu in het Nederlandse marathonschaatsen? Heleen Rahusen, die via ijsburo.nl schaatsreizen naar de Zweedse plaats organiseert, is de initiator. "Östersund wil zich profileren als dé winterstad van Zweden. Je kunt er fantastisch schaatsen, dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken, Tomas gevraagd de zaak te promoten en de meiden van advies voorzien en inmiddels heeft coach Marion Borst al een trainingskamp in Östersund achter de rug. De Zweden waren razend enthousiast over de samenwerking en haakten aan." Gustafson stelde zich in Hoorn nog even bescheiden op als na zijn legendarische triomfen in de jaren tachtig. In de jaren tachtig bond de tweevoudig Europees allroundkampioen - dikwijls met succes - de strijd aan met de Noren en de Nederlanders. Tien jaar geleden schaatste hij voor het laatst op een ovaal van 400 meter; in zijn eigen Zweden gaan de toerschaatsen met skischoen aan voor een tocht op een van de vele meren bij zijn woonplaats Uppsala. Met vrouw, zoon William (7) en dochter Emily (3) is hij 's winters geregeld op de bevroren meren te vinden. Voorts heeft hij een eigen communicatieadviesbureau en probeert hij zijn grote liefde, het langebaanschaatsen, via een bestuurszetel in de Zweedse schaatsbond in zijn land van nieuwe impulsen te voorzien. "Toen ik op deze ijsbaan aankwam, merkte ik dat het langebaanschaatsen in Nederland volstrekt uniek is. Dat wist ik natuurlijk wel, maar het werd opnieuw bevestigd. De sfeer die eromheen hangt, missen we in Stockholm en Göteborg, waar kunstijsbanen liggen. Je moet eigenlijk het Nederlandse schaatsenthousiasme overbrengen, maar Zweden gaan liever ijshockeyen of skiën. Toch proberen wij de schaatssport in de breedte nieuw leven in te blazen en dit initiatief kan daartoe bijdragen." Deze winter laat hij bij de marathons nog een aantal keren zijn gezicht zien en ook in Östersund is Gustafson geregeld een bruggenhoofd tussen de winterstad en het Nederlandse schaatsen. "Deze samenwerking en het weerzien met Nederland werken op mij in elk geval inspirerend en we gaan zien waar dat allemaal toe kan leiden." Van het net geplukt door Rinus Nieuwstad |