De Poelstem

IN DIT NUMMER, oktober 2004, nummer 1

Voorwoord

Tee Cee Talk

Rondje 325

Wedstrijduitslagen '04/'05

Marathon competitie

Jeugdschaatsen

Marktplein Poelster

Van het net geplukt

TVM trainner blikt terug

Herfstkamp 2004

Jaap Edenbaan blijft


Nieuw passysteem

Juryleden gezocht


Klapschaats, etc.


Voorwoord   
 
 

 
 



Beste schaatsvrienden,

Het is alweer vele jaren terug dat ik als redactielid stukjes schreef voor de ‘Poelstem’. Nu mag ik dat opnieuw doen, maar dan als jullie voorzitter. Zoals de leden op de jaarvergadering al van mij hoorden, heb ik er dit keer niet lang over nagedacht om het stokje van Koen over te nemen. Het voelt voor mij namelijk als iets heel natuurlijks na twintig jaar lidmaatschap, misschien was ik er gewoon aan toe. Aan de andere kant, het is ook een geheel nieuwe rol, dus vind ik ook wel spannend. Wat jullie in ieder geval van mij gaan zien, is dat ik geen vergadertijger ben, ik wil bezig zijn met de club, de leden en het schaatsen. Niet voor niets zijn wij een Amstelveense Schaats Vereniging. In die drie woorden zit volgens mij ons bestaansrecht: we hebben een plek in de Amstelveense gemeenschap en met elkaar hebben wij het schaatsen dat ons bindt. Vanuit deze gedachte wil ik graag als voorzitter mijn bijdrage leveren aan de club. Zo vind ik een prachtig voorbeeld van zo’n activiteit de schaatsweek op de Weissensee die vorig jaar en nu ook weer door de leden zelf wordt georganiseerd.
 Voor de eerstkomende tijd staat echter het inwerken, kennis maken, oriënteren wat mij betreft centraal. Met het bestuur en de commissies wil ik daarnaast graag met jullie de lijnen gaan uitzetten voor de langere termijn. Nadenken over wat we wel en wat we niet moeten doen.

Verder wil ik jullie via deze rubriek op de hoogte houden van wat er binnen het bestuur speelt, informatie uit onze vergaderingen communiceren enzovoort. Omgekeerd ontvang ik ook graag jullie reacties (via tonpost@euronet.nl). Dit is voor mij een van de mogelijkheden om jullie zo snel mogelijk te leren kennen, contact te hebben en te weten wat er allemaal binnen de club leeft. De eerste vergadering van het bestuur in de nieuwe samenstelling is op 27 september a.s. Dus heb je iets interessants voor de club, mail me!

Op korte termijn is het belangrijkste dat wij vanaf 2 oktober alweer de baan opgaan. Gelukkig alweer, want daar doen we het toch allemaal voor. Alvast vanuit hier een bedankje voor iedereen die ervoor zorgt dan wel gezorgd heeft, dat wij de abonnementen en dergelijke allemaal weer op tijd binnen hebben. Hopelijk gaan we nu eens de winter in met ijs- en kouderecords!

In ieder geval tot binnenkort op de baan!

Ton Post,
voorzitter De Poelster’

Tee Cee talk

Mededelingen van de technische commissie

Abonnementen
Er zijn dit seizoen geen knelpunten bij de toewijzing van abonnementen voor de licentiehouders.
Integendeel, we houden abonnementen over. De stand per 9 september is:

Trainingsuur Aanmeldingen Beschikbare plaatsen
Di-1: 23 32
Di-2: 19 31
Wo: 28 33
Vrij: 5 4+1 (extra)
Zat: 25 29

Evenals vorig seizoen, een daling (nu 13 minder) ten opzichte van het seizoen ervoor. We lijken ogenschijnlijk dus in een luxe positie te verkeren, maar zoals zo vaak het geval is, schijn bedriegt. Niet alleen betekent dit dat we uiteindelijk plaatsen gaan verliezen, maar het is ook voor de vereniging geen goede zaak als het aantal licentieschaatsers blijft afnemen.
De aanvragen voor de recreanten zijn nog niet helemaal rond, er is nog druk overleg gaande of er nog een paar extra plekken zijn te verkrijgen, met name op de dinsdag. Op de zondag zijn er nog plaatsen over. De abonnementhouders van vorig seizoen hebben in ieder geval ook komend seizoen weer een abonnement.
De recreanten krijgen op hun huisadres bericht, dat wil zeggen: als je de rekening binnen krijgt, is dat het bewijs dat je een plek hebt.

Oproep: Allen die nog een abonnementskaart in bezit hebben, die niet geldig is voor komend seizoen, deze kaart graag inleveren bij Johan de Weerdt, in verband met het statiegeld.

Toegang tot de baan
De baan opent op 2 oktober met vers ijs.
Bij aankomst zul je merken dat de toegang veranderd is, althans er zijn begin september de nodige hekwerken verdwenen, zodat de nieuwe toegangsfaciliteiten kunnen worden geїnstalleerd.
Dus voortaan geen toegang meer zonder een geldig abonnement (geldt ook voor wedstrijden!) dat door de gleuf moet worden gehaald. In de computer is vastgelegd of het abonnement geldig is. Meerdere keren achtereen met hetzelfde abonnement binnen komen zal niet lukken.

Aan- en afmelden voor wedstrijden
Aanmelding voor alle wedstrijden geschiedt ook komend seizoen weer via je trainer.
Mocht je onverhoopt verhinderd zijn, dan ook afmelden via je trainer. Als deze verhindering zich op het laatste moment voordoet, dan afmelden bij Aye Simons (tel. 0299-35 12 34) wat betreft de wedstrijden van de Jaap Edenbaan, en bij Bob Schrage (tel. 020-645 21 26) voor de interclubwedstrijden.
Betreft het echt een allerlaatste-moment-verhindering , dan afmelden bij de betreffende baan. Het telnr. voor het Jaap Eden jurylokaal is: 020-66 830 68.

Wedstrijdrooster Jaap Edenbaan
Ook dit jaar wordt de vergadering van de baancommissie te laat gehouden om nog tijdig informatie over de wedstrijden in dit Poelstemnummer te krijgen.
Het wedstrijdrooster is nog niet bekend, maar de eerste week bestaat er altijd een vrije inschrijving.
Dat betekent dus dat je al wedstrijden kan rijden vanaf zaterdag 2 oktober (vervolgens dan zondag en woensdag).
Je kunt je voor deze eerste week direct aanmelden bij Aye Simons.
Marathonrijders: jullie inschrijvingen zijn rond; zie voor informatie over de eerste wedstrijd(en) elders in deze Poelstem.

Extra (overdekt) ijs
We hebben nog geen concrete afspraken kunnen maken, de onderhandelingen zijn gaande.
We hebben al te horen gekregen dat de belangstelling voor de baan in Breda vanuit de eigen regio wederom groter is geworden. Het wordt dus steeds moeilijker, en we hopen dan ook dat de bouw van de baan in Hoorn deze winter nu echt van start gaat.
De kans op jubileumijs op Jaap Eden is zo goed als nul. In het (verre?) verleden kregen jubilerende verenigingen van de KNSB extra wedstrijdijs voor de organisatie van hun jubileumwedstrijd, maar daar is de laatste jaren niets meer van gekomen vanwege de overvolle bezetting. 
Wel is er in de herfstvakantie wedstrijdijs te Breda. In het kader van ons trainingskamp is er op dinsdagochtend 19 oktober de eerste kans voor een mooie wedstrijd, ook voor degenen die niet aan het trainingskamp deelnemen.

Trainingsgroepen
De trouwe lezers weten dat Gerard Rietveld zijn trainersjasje heeft verruild voor zijn trainingspak, waarmee een trainersvacature op de woensdag ontstond. De invulling hiervan is niet gemakkelijk gebleken. Voor het volgende seizoen is er een oplossing in zicht, maar we kunnen natuurlijk niet een seizoen zonder trainer doormaken.
We zijn dan ook blij dat Dries Bakker bereid is om komend seizoen deze taak op zich te nemen. Dries kan niet alle woensdagen present zijn en we gaan dan ook werken met het principe van de duobaan. De invulling hiervan zijn we nog aan het uitwerken, in de volgende Poelstem meer hierover.
Ook de groep van Ron Ket zal een vorm van duobaan-schap gaan kennen. Ron heeft aangegeven niet voor 100% zijn trainingsuren te kunnen draaien, en wil deze 100% toch gaan halen met assistentie van Erik Vermist.
Naast een hartelijk welkom voor dit nieuwe kader, roepen we dit wat betreft de recreantenbegeleiding ook tegen Ton Vrolijk. Ton gaat Marcia Backer op de zondagavonden vervangen.
We weten dat alle vertrekkers door hun pupillen erg gewaardeerd werden, en dat willen we hier graag nog een keer vermelden.
Hieronder vind je de indeling per trainingsuur. Op de baan horen jullie bij welke trainingsgroep je bent ingedeeld.
Mocht je naam er niet bij staan, neem dan onmiddellijk contact op met Ada Zwaal, tel. 020 -647 17 70.
 
Dinsdag 1 (kode M01)  tijd 17:00 – 18:05
Trainers: Aye Simons en Petra Simons

Dinsdag 2  (kode M02)  tijd 18:15 – 19:20
Trainers: Aye Simons, Peter de Kuiper

Dinsdag Recreanten tijd 19:40 – 20:40
Begeleiders: Aye Simons, Peter de Kuiper

Woensdag (kode M03)  tijd 19:40 – 20:45
Trainers:Ron Ket en Dries Bakker

Vrijdag (kode M04)  tijd 18:10 – 19:20
Geen begeleiding
 
Zaterdag (kode M07)  tijd 17:45 – 18:55
Aye Simons en Cor Zwaal

Zondag Recreanten  tijd 18:20 – 19:20
John Backer en Ton Vrolijk en zonodig Cor Zwaal

Voor de volledigheid vermelden we hier ook de tijden van:
Jeugdschaatsen: Vrijdag 16:55-17:55

Zaterdag 09:35-10:35
Wedstrijden: Woensdag 16:30-17:35

Zaterdag 19:15-21:00


21:00-23:00

Zondag 07:20-09:30


19:40-23:10

                               
                                               
Voornaam

Achternaam
1e abonn.
2e abonn.

Voornaam

Achternaam
1e abonn.
2e abonn.
Paul
Adelaar DI-1

Anouk ter Laak WO
Michiel
Asbeck WO

Kees de Lange WO ZAT
John
Backer WO ZAT
Maarten de Lange DI-2 ZAT
Marcia
Backer WO ZAT
Berend Jan
Langenberg WO
Ted
Bakker WO

Kai
Luten DI-1
Derk Abel
Beckeringh DI-1

Mark
Mieras WO
Femke
Bekius M02

Dion
Nicolaas WO
Thijs van Bemmel M02

Rosalie
Nieuwenhuizen DI-1
Freke
Benoist Di-1

Jan
Oliemans WO
Stephanie
Berentsen DI-1

Marleen
Oostenrijk DI-1
Jeike
Biewenga DI-2

Gert Jan
Oostenrijk DI-1
Chris van Bijlert DI-2 ZAT
Leonard
Ornstein WO
Arie
Blijleven DI-2

Lida den Ouden DI-2
Nel
Bolt-Klugkist WO ZAT
Paco
Palman ZAT
Pieter
Bosse WO

Frank van der Pijl WO ZAT
Edo
Breij WO

Yara
Rietdijk DI-1
Bert van den Broek WO

Jessy
Rietdijk DI-1
Sandra
Burgerhout DI-2 ZAT
Gerard
Rietveld WO
Anouk
Drent DI-2

Rui
Roosien DI-2
Jessica van der Eijk ZAT

Sebastiaan
Sap DI-1

Bo
Folkertsma DI-2 ZAT
Gideon
Sap DI-1

Bouke van Gosliga WO ZAT
Harry van der Scheur WO
Mark van der Harst DI-1

Bob
Schrage ZAT
Fanny
Hermans DI-2

Leon
Schrage WO ZAT
Renske
Hoefsloot DI-2 ZAT
Taco
Schrage ZAT
Tamar
Hoefsloot DI-2

Margret
Schuit WO
Carlo de Horde WO

Indra
Silva DI-1
Sander
van Iersel DI-1

Petra
Simons DI-1T ZAT
Kees
Ikelaar WO VRIJ
Aye
Simons DI-1/2T ZAT
Gemma
Ikelaar DI-2 VRIJ
Boris
Staal DI-2
Ashley
Ingenbleek DI-1

Laurens
Stam DI-1
Reina
Jongkind ZAT

Dick
Vader WO
Ron
Ket WOT VRIJ
Maxime
Verbeij DI-1
Timo
Ket WO VRIJ
Stijn
Verbeij DI-1
Romke
Koch ZAT

Erik
Vermist WO
Melle
Koch ZAT

Manon
Vlug DI-1
Koen
Koch ZAT

Heleen
Vrolijk WO ZAT
Plony
Kok DI-1

Ton
Vrolijk WO ZAT
Els
Koopmans-Hofdijk DI-2 ZAT
Milan van Vugt DI-1
Boy
Kramer DI-2 VRIJ

Nivard van Wijk DI-2
Peter de Kuiper DI-2T ZAT
Lily
Ziegler DI-1
Jelle ter Laak WO DI-2
Cor
Zwaal WO ZATT


Jurybezetting (zie ook oproep voor juryleden elders in dit blad!)
Het is al vele malen aan de orde geweest, maar aangezien de bezetting van de wedstrijdjury’s nog steeds niet rooskleurig is, plaatsen we hieronder maar weer eens een oproep namens de baancommissie:
Het schaatsseizoen komt er al weer aan. Daarbij ook de wedstrijden, we zijn druk met het rooster. Maar tot nu toe hebben we nog geen jurycoördinator!
De baancommissie kan deze taak niet extra op zich nemen, wij zijn allemaal al druk genoeg naast ons werk. We hebben dus daarvoor uw hulp nodig!
Zonder jury geen wedstrijden!
Wie weet iemand die goed met de computer om kan gaan en goed kan coördineren, het kost wel wat tijd maar dat is vooral in het begin als alles opgezet moet worden.
En tijdens het seizoen moet natuurlijk ook in de gaten gehouden worden of er genoeg jury aanwezig is tijdens de wedstrijden.
Weet je iemand binnen de vereniging? Graag via je club melden melden aan:
Het secretariaat van de baancommissie Amsterdam.

Parkeren bij de Jaap Edenbaan
De parkeerregeling die vorig jaar is ingesteld, zal voorlopig worden doorgezet. We herhalen hier nog een keer de afspraken:
Naast vrij parkeren op de zondagen wordt vrij parkeren op de zaterdagen aangeboden, maar let op, dit geldt voor een beperkt gebied.
Dit gebied omvat de Radioweg bij de ijsbaan (het bekende parkeerterrein, waar ook vorig seizoen parkeren vrij was), en het deel van de woonwijk Middenmeer tussen Kruislaan, Radioweg , spoorlijn en Johannes van der Waalstraat. Anders gezegd: Kruislaan (ja, inderdaad deze helemaal) vanaf de Middenweg, en het gedeelte van de wijk vanaf de Radioweg, waarbij de noordelijke grens (tot) de van der Waalstraat is.
Let op: Fout parkeren blijft strafbaar! Het parkeerverbod op weekdagen blijft gelden!

Bob Schrage

Rondje 325

Rhian Ket al vroeg in vorm.

Het Nederlandse schaatsseizoen is nog niet begonnen, maar tijdens de Summer Classics die van 20 t/m 22 augustus in Calgary werden gehouden, liet Rhian Ket zien goed overzomerd te hebben. In het spoor van Gianni Romme en Erben Wennemars liet hij supersnelle tijden noteren. Helaas is de website van Calgary op dit moment “under construction” en kan dus niet alle tijden die er gereden zijn achterhalen.

Er werd een kleine 4-kamp gereden. Voor de 500m heb ik geen klasering kunnen vinden, maar met 36.76 tekende Rhian voor zijn 1e pr en clubrecord van het seizoen. Ook de 3000 m ging uitstekend, een derde plaats achter Romme en Tuitert in 3.46.73 pr. Winnaar van de 3000 m was Gianni Romme op de 3 kilometer zijn eigen, vier jaar oude wereldrecord tot op 26-honderdste van een seconde (3.43,01 tegen 3.42,75) benaderde.

Op de 1500 m eindigde Rhian, samen met Mark Tuitert als tweede in 1.46.38 pr. De 1500 m werd gewonnen door Erben Wennemars in 1.45.47. Ook de 5000 m werd door Gianni Romme gewonnen, tijd 6.28,80. Rhian eindigde hier als vierde in 2.36.84 pr. Hij moest Wennemars, 6.34,62 en Michaud 6.35,46 voor laten gaan.

Geen slechte seizoensstart voor Rhian dus met 4 pr’s en natuurlijk 4 clubrecords.

Rinus Nieuwstad

Wedstrijduitslagen ’04/’05

In dit overzicht zijn, voor zover bekend, de wedstrijden tot en met 15 september 2004 opgenomen.

Langebaan

Datum: 20 aug. 2004                 Summer Classics Calgary          
Nr     Deelnemer     Cat     500 m    3000 m      Totaal
3    Rhian Ket    HN2    36.76 pr    3.46.73 pr    74.548

Datum: 21 aug. 2004                 Summer Classics Calgary          
Nr     Deelnemer     Cat     1500 m     5000 m      Totaal
2    Rhian Ket    HN2    1.46.38 pr    6.36.84 pr    75.108

Mochten er uitslagen ontbreken of niet kloppen, laat mij dat dan even weten.

Rinus Nieuwstad

Marathoncompetie -Amsterdam 2004/2005

Datum
Omschrijving
Categorie
08-10-2004 Inrijden
Allen
15-10-2004 Baancompetitie V2 D2 C3 C2
22-10-2004 Baancompetitie C1 V1 V2
29-10-2004 Baancompetitie D1 D2 C3 C2
05-11-2004 Baancompetitie V1 V2 C1
12-11-2004 Baancompetitie C2 D1 D2 C3
19-11-2004 Vijf banen tournooi D-C-Vet



26-11-2004 Baancompetitie D1 C1 V1
03-12-2004 Baancompetitie C3 C2 D2 V2
10-12-2004 Baancompetitie C1 V1 V2
17-12-2004 Baancompetitie D2 C3 C2 D1
07-01-2005 Vijf banen tournooi



14-01-2005 Baancompetitie D1 D2 V1 C2
21-01-2005 Baancompetitie V2 C1 V1
28-01-2005 Baancompetitie C2 D1 D2 C3
04-02-2005 Baancompetitie C1 V1 V2
11-02-2005 Baancompetitie C3 C2 D1 D2
18-02-2005 Baancompetitie V2 V1 C1
25-02-2005 Baancompetitie Finale D1 D2 C3
04-03-2005 Baancompetitie Finale C1 C2
11-03-2005 Baancompetitie Finale V1 V2






Beste Jeugdschaatsers/sters

Zaterdag 2 oktober van 9.35 tot 10.35 uur en vrijdag 8 oktober van 16.55 tot 17.55 uur starten wij weer met het jeugdschaatsen.
Op zaterdag vanaf 9.00 uur en op vrijdag vanaf 16.30 uur staan wij klaar om jullie op te vangen en je abonnement te overhandigen. Je hoort dan gelijk bij wie je in de groep zit en van wie je les krijgt, Wij zijn herkenbaar aan onze ecru-kleurige jasjes met het Poelster-logo op de rug.
Om vervelende blessures te voorkomen is het dragen van handschoenen verplicht! Ook het dragen van een Poelster haarband of muts is verplicht, niet alleen voor de warmte maar vooral te herkenning. Kosten van een muts of haarband zijn € 3,50; deze zijn op de baan verkrijgbaar bij Aije Simons

Degene die het abonnementsgeld nog niet hebben overgemaakt, worden verzocht dit zo spoedig mogelijk te doen op rekeningnummer 1851745 (postbank) of 302322345 (Rabobank) t.a.v. J. de Weerdt penningmeester A.S.V. de poelster.
Voor eventuele vragen contact opnemen met Ada Zwaal tel. 020 647 17 70 of Aije Simons tel. 0299 35 12 34. Op dit moment hebben wij nog enkele abonnementen ter beschikking, voor opgave van vriendjes of vriendinnetjes kun je ook contact opnemen met Ada Zwaal of Aije Simons.

Met vriendelijke groet, namens de jeugdcommissie,

Petra Simons
 

Marktplein Poelster

‘Marktplein Poelster’ biedt ruimte voor:
- Ter verkoop of ter ruiling aanbieden van allerlei zaken die met schaatsen te maken hebben
- Te koop vragen van bovengemelde spullen kan natuurlijk ook
 
Ter overname aangeboden:
1 paar schaatsen, Viking Junior, maat 36, 1 jaar gebruikt, vraagprijs 30 euro;
1 paar schaatsen, Viking Junior, maat 38, 2 jaar gebruikt, vraagprijs 25 euro.
Inlichtingen: Nel Bolt, tel. (020) 645 81 25.
 
 
 Te koop aangeboden:
 1 paar schaatsen, Easy Glider, maat S, vraagprijs 15 euro.
 Inlichtingen: Marja Maas, tel. (020) 647 31 08.


Van het net geplukt

De Bocht, heup de bocht in of eruit?

Door Jac Orie

Calgary, 19 augustus 2004,

Het is binnen het schaatsen een veel gestelde vraag, moet ik mijn heup nu de bocht indrukken of juist er uit? Trainers zijn er niet eenduidig in.
Als ik langs de ijsbaan loop vang ik nog wel eens wat op en dan heeft elke trainer zijn eigen ideeën over de heup beweging. Wat ik het meest gehoord heb is dat schaatser hun heupen de bocht in moeten drukken zodat zij/hij dan beter kan hangen.

Oké, laten we eens kijken of dit wel klopt met behulp van een klein beetje biomechanica. Met hangen in bocht bedoelen we eigenlijk de hoek die een schaatser maakt met het ijs. Dus de hoek tussen het ijs en een
denkbeeldige lijn die vanaf de schaats ongeveer door de navel (het lichaamszwaartepunt) loopt. Laten we voor het gemak even aannemen dat een schaatser de bocht door glijdt op een been zonder af te zetten. Dit hebben we allemaal wel eens geoefend. Als je met een behoorlijke snelheid aankomt rijden en je probeert dan op een been de bocht te nemen dan voel je een kracht die je naar buiten wilt drukken, de zogenaamde centrifugale kracht.
Om nu toch een mooie bocht te maken moet er een kracht zijn die je weer naar binnen drukt. Dit is de kracht van het ijs op de schaats in horizontale richting (de centripetale kracht) die precies even groot is als de kracht (de centrifugale kracht) die je naar buiten wilt drukken. De kracht die je naar binnen drukt is afhankelijk van aan aantal zaken: de rijsnelheid, de massa van de schaatser en welke straal de schaatser rijdt (binnen of buitenbocht). Er is echter nog een kracht die het ijs uitoefent op de schaatser dat is kracht die ervoor zorgt dat je niet door het ijs zakt. Dus de kracht van het ijs recht omhoog, de zogenaamde normaal kracht. Deze kracht hangt af van de massa van de schaatser. Dit geldt alleen in de situatie dat schaatser niet afzet en op een been door de bocht glijdt. Als de schaatser tijdens het nemen van de bocht even zwaar blijft, niet sneller of langzamer gaat en mooi langs de blokjes blijft glijden, dan liggen de hierboven genoemde krachten vast. Met het gevolg dat de schaatser een schaatshouding aan neemt, waar ik mee bedoel dat de hoek tussen de schaatser en ijs zodanig is dat krachten van het ijs op de schaatser in evenwicht zijn ten opzichten van het zwaartepunt van de schaatser. Het is dus niet mogelijk om meer of minder te hangen (hoek
kleiner of groter te maken met het ijs) want dan raken de krachten uit balans en is kans dat je valt behoorlijk groot. Dit is direct het antwoord op de vraag, je kunt dus door je heup naar binnen te drukken niet méér gaan hangen in de bocht. Als je dat wel doet moet er een ander lichaamsdeel meer naar buiten toe worden bewogen om het zwaartepunt op de zelfde plaats te houden. De hoek die een schaatser met ijs maakt ligt dus vast.

De vraag die hierop volgt is dan logischerwijs, wat kun je dan wel met de heupen doen in de bocht? We zullen eerst kijken wat er gebeurt als je de heupen naar binnen toe drukt. Door je heupen meer naar binnen te drukken, dus naar de binnenkant van de ijsbaan, hebben de beide knieën juist de neiging om naar buiten toe te sturen als gevolg daarvan sturen de voeten ook naar buiten. Je kunt dit ook wel voelen als je met beide benen in schaatshouding gaat staan en de heupen naar links toe draait. Je ziet dan direct dat de knieën naar rechts draaien. Dit is niet zo handig omdat je juist de bocht om wilt. Je hebt op deze manier meer de neiging om rechtdoor te sturen waardoor je vaker moet overstappen om de bocht nog enigszins te houden. Wat nu als je de heupen naar buiten toe drukt, nou dat ligt nu voor de hand. Door de heupen naar buiten te drukken, hebben de
knieën juist de neiging om naar binnen te sturen en die nemen de voeten weer mee, waardoor je de bocht omgaat en gemakkelijker de bocht kan houden op hoge snelheid. In werkelijkheid ligt het iets genuanceerder je hebt namelijk te maken met bepaalde anatomische verschillen, bijvoorbeeld iemand met o benen. Maar in grove lijnen gaat deze regel zeker op.
Ik hoop dat ik met dit stukje het rijden van een bocht begrijpelijker hebt gemaakt. Binnenkort start ik mijn eigen website (www.jacorie.nl) waar ik meer van dit soort tips en informatie over het schaatsen op heb staan. Dus wie weet tot gauw.


Van het net geplukt door

Rinus Nieuwstad
 
TVM-trainer blikt terug

Via Jan Bolt kreeg de redactie de beschikking over deze column van Geert Kuiper, oud kernploeglid sprint en nu trainer van de TVM schaatsploeg
(www.tvmschaatsploeg.nl)

De voorbereiding
Moderne tijden…
Bij het verstrijken van de jaren krijg je de neiging om de huidige tijd te gaan spiegelen aan die van vroeger. En ja in de snelle tijd waarin we leven is je kinky mobieltje binnen een paar maanden al weer een achterhaald oud lel. Je nieuwe computer is binnen een jaar een te traag opererende logge bak geworden.
Zo kan je je voorstellen dat het leven van een topsporter in pakweg 50 jaar nogal wat veranderd is. De topschaatsers van die tijd reisden per trein naar Noorwegen of Zuid-Duitsland om daar samen te gaan trainen. Vaak werkten ze daar voor kost en inwoning. Een trainer was er meestal niet bij. Laat staan een fysiotherapeut, een arts, een voedingsdeskundige, een inspanningsfysioloog, een manager of een logistiek medewerker. Vriendinnen gingen niet mee, werden hooguit ter plekke gecreëerd.
De schaatsbond steunde met een minimaal budget.
In de tijd van Ard en Kees, die ware volkshelden waren, kreeg de schaatsbond en het instituut kernploeg wat meer financiële armslag. Sponsoren koppelden voor het eerst hun naam aan het schaatsen. Dat ging allemaal nog niet zo van harte. In de begin jaren tachtig, waar ik mijzelf ging manifesteren, was er wel een budget voor het team en een zakgeldje, maar er waren ook jaren dat we sponsorloos rond reden. Met de intrede van Aegon verzekeringen in 1985 is dat verdwenen (nog steeds is die partij een vaste waarde in het Nederlandse schaatsen). Voor het eerst kwam er een kledingpakket en werd er een racefiets beschikbaar gesteld.
Ik wil beschrijven hoe het kernploeglid Geert in die tijd zijn dagen volbracht en dit spiegelen aan het leven van zijn huidige pupillen van de TVM schaatsploeg.
In mijn jong-Oranje tijd gingen we voor centrale trainingen naar Apeldoorn. De jeugdherberg had een vertrek van 4m bij 5m met 5 stapelbedden. Daar pasten wij natuurlijk prima in met z’n tienen. Ploeggenoot Jan Ykema kwam uit Harlingen met de trein naar Wolvega, alwaar ik hem oppikte voor een ritje in mijn oude Ford Escort (escortservice?). Deze hadden mijn ouders niet ingeruild maar aan mij doorgeschoven. Voor een buitenlands kamp gingen we naar de Eiffel in Duitsland. Daar sliepen we bij een boer op stal, we moesten zelf een luchtbed en een slaapzak meenemen. Mijn zelf gekochte Koga Myata racefiets had een 63cm frame en was minstens 2 maten te groot. Op gympen bedwong ik daar de bergen, wat me nog de bijnaam Geert Gympie opleverde. Ik had 1 wielershirt en 1 wielerbroek wat ik dankzij de reclame opdruk van de fietsenzaak voor ‘slechts’ 50 gulden had kunnen kopen. Van naar huis bellen hadden we nog niet gehoord. Je zocht een paar leuke ansichtkaarten uit, die vaak net na jouw thuiskomst in de post werden aangetroffen. Een tekening van het weer (wolkje, zonnetje, regenspatje) en een poppetje op een racefiets met allemaal zweetdruppels. Groeten uit Oberreifferscheid.
In de winter werd er wat meer geld uitgegeven, een trainer in die tijd moest creatief zijn om hier en daar te besparen, zodat op andere momenten wat meer mogelijk zou zijn. Overdekte ijsbanen bestonden toen niet. Het trainen moest dan ook gebeuren in weer en wind. Regelmatig regenden we kletsnat of konden we alleen een bochtje voor de wind doen. Hetzelfde gold voor wedstrijden, een windvlaag kon je finaal stil doen staan. Maar je wist niet beter of het hoorde er allemaal bij. Net zoals toen: Waar mijn vader vroeger in een uur de sloot met een sloothaak uitbaggerde, hebben ze nu een grote maaikorf die met een hap net zoveel slip op de wal gooit.
Zo is alles in een perspectief te plaatsen. En ja, ik moet er niet aan denken om de oude sloothaak te gebruiken. Maar het is wel belangrijk om te weten dat er ook zo’n tijd is geweest.
En als nu, zoals laatst, de TVM-ers met hun zondagse auto’s aan komen zetten en de Donkervoort, de Porsche en de Ferrari worden geparkeerd naast de atletiekbaan, dan gun ik ze dat van harte. Maar ik dacht wel terug aan de tijd dat Leo Visser zijn oranje Skoda sport! ratelend op Papendal naast de grijze Sampa Simba met gele velgen van Jan Ykema parkeerde. Zo zijn er vaker momenten waarop ik denk: we moeten onze oorsprong niet vergeten. Ik schrijf dit in mijn hotelkamer in St Moritz, hoe decadent toepasselijk. Ik kijk om me heen. Ik typ dit verhaal op de laptop. Naast mijn tweepersoonsbed staat een telefoon. Voor mij staat een tv-toestel. Op het bureautje ligt nog mijn mobieltje en een mp3 speler (i-pod). Er liggen ook een paar DVD’s die ik kan afspelen op mijn laptop. Naast de slaapkamer zijn er nog 3 vertrekken een hal, een badkamer en nog een zitkamer waar eventueel een derde persoon kan slapen. Ik sluit mijn ogen en ga terug in de tijd. Het bed naast me is er nog. Alleen het behoort toe aan mijn kamergenoot Jan. Verder zijn er twee bulten, een met kleren van hem en een met kleren van mij. Op een tafeltje liggen speelkaarten en wat geld. De douche is op de gang, de plee ook. De tv staat beneden in de ontbijtruimte. De telefooncel is 200m verderop.
Toch voelden we ons bevoorrecht om wat we mee maakten, Als de bedden te zacht waren dan legden we het matras op de grond of haalden een kastdeur uit de kast. Ook nu weet ik dat we bevoorrecht zijn. Professionaliteit betekent; het creëren van de best mogelijk omstandigheden. Dat moet je zien in het beeld van de tijd. We hebben het goed in deze moderne tijden, maar we mogen het niet voor lief nemen.

Geert Kuiper

Herfstkamp 2004

Al twee jaar organiseert Nooitgedacht/Wilnis met veel succes het herfstkamp in Zegge/Breda. Zij hebben ons aangeboden om ook een Poelsterdelegatie te laten deelnemen. We hebben hierover in de vorige Poelstemnummers al melding gemaakt.
Het herfstkamp vindt plaats in het begin van de herftvakantie 2004, en wel van 17 tot en met 19 oktober. We hebben 18 plekken gereserveerd, maar deze zijn nog niet vol. Dit betekent kansen voor  nog meer liefhebbers.

Op zondag rond de middag vertrekken we naar Brabant, waar we tijdens de publieksuren gelijk gaan trainen op de schaatsbaan van Breda.
Als de baan s’middags gesloten wordt gaan we naar onze “ herberg” waar we all-inn verzorging hebben tot en met dinsdagmorgen. Natuurlijk gaan we uitgebreid trainen op maandag.
Ook hebben we op dinsdag op de ijsbaan in Breda van 08.00-10.00 uur wedstrijdijs kunnen huren (sorry voor de langslapers, dit kon echt niet anders) waarna we om ongeveer 15:00 uur in Amstelveen terug zullen keren (de dinsdagmiddag groep kan daarna weer gewoon in Amsterdam trainen).

De prijs van het kamp is begroot op € 65 pp.Dit is exclusief de huur voor de wedstrijdbaan. Voor deze wedstrijd komt er € 10 of € 15 bij, dit laatste bedrag is voor de deelnemers die als 2e afstand voor een 1500 meter kiezen. Wanneer de definitieve deelnemerslijst aan het kamp bekend is kan worden vastgesteld hoeveel wedstrijdrijders verder nog kunnen worden toegelaten. Hierbij al vast ook een verzoek om voorlopig in te schrijven voor de wedstrijd. Voor het kamp zowel als voor de wedstrijd zal de deelname op volgorde van binnenkomst worden bepaald, de deelnemers aan het kamp gaan voor bij de wedstrijd.
Verder zal per 5 deelnemers een auto met chauffeur nodig zijn.Dus ook chauffeurs, graag even een opgave doen.

Het organisatiecomite bestaat uit:
Nel Bolt, Petra Simons, Wies de Lange, Kees de Lange, Bob Schrage.

Aanmeldingen via e-mail richten aan Petra Simons (Petra.Simons@wanadoo.nl).

Jaap Edenbaan blijft

Het afgelopen voorjaar is er in diverse kranten bericht over mogelijke verplaatsing van de Jaap Eden baan. Wat was het geval. In het kader van de ontwikkeling van het Sciencepark Amsterdam heeft de gemeente Amsterdam de wens uitgesproken tot realisatie van een nieuw NS station Watergraafsmeer ter hoogte van de Kruislaan.
Om de rijksnorm van 1000 nieuwe reizigers voor dit station te halen is tevens bebouwing nodig van het sportpark Middenmeer met 650 woningen. Dit gaat ten koste van een aantal sportvelden. Bij het zoekproces naar een aanvaardbare woningbouwlocatie is door de gemeente onderzocht of de Jaap Edenbaan verplaatst zou kunnen worden.
Het college van B en W van Amsterdam heeft deze zomer twee alternatieve locaties voor de ijsbaan bekeken, namelijk Duivendrecht en Zeeburgereiland. De kosten van verplaatsing, circa 20 miljoen euro, worden door het college echter te hoog geacht ten opzichte van de opbrengsten van woningbouw op deze plaats.
Het college heeft dan ook besloten geen verder onderzoek naar de mogelijkheden tot verplaatsing van de Jaap Edenbaan te doen!

Bouke van Gosliga

Nieuw passysteem

Jaap Edenbaan

Op het moment dat jullie dit clubblad lezen is het al (bijna) zover dat de Jaap Eden baan de poorten opent en het schaatsminnende publiek weer de nodige rondjes kan trekken.
De Baancommissie van Amsterdam heeft al een aantal vergaderingen achter de rug en is volop bezig met de voorbereiding. Op 7 september is de commissie door de directie van de Jaap Eden baan uitvoerig geïnformeerd over de werkzaamheden aan en rond de ijsbaan.
Er wordt hard gewerkt aan een passysteem dat de toegang tot de baan regelt. De oude hekken met draaipoorten zijn verdwenen en er komen tourniquetjes voor terug. Daarmee zal de controle op abonnementhouders worden verscherpt. Auto’s zullen niet meer via de oude ingang naar binnen kunnen. Er wordt naar gestreefd dat er zo min mogelijk auto’s op het binnenterrein komen. Voor schaatsers die op de fiets komen is er een aparte stalling.
De ringleiding voor het starten is vervangen en op 25 september zal de apparatuur worden getest. Wat de commissie betreft kunnen we weer snel van start.
Laten we hopen dat we een mooi seizoen zullen hebben.

Johan de Weerdt

Juryleden gezocht

Leden van de Poelster actief in diverse commissies

Om te kunnen schaatsen zijn er veel vrijwilligers nodig om alles in goede banen te leiden. Dat geldt voor de verenigingen die de abonnementen verzorgen maar ook voor het Gewest en de Baancommissie die al deze aanvragen moeten verwerken.
Al vele jaren draagt De Poelster zijn steentje bij door invulling van verschillende functies.
Zo is Jan Bolt al enkele jaren zeer actief als starter en scheidsrechter bij wedstrijden . Jan is ook voorzitter van de Gewestelijk Technische Commissie Langebaan (GTCL).
Dan hebben we Ada Zwaal die al verscheidene jaren onze club vertegenwoordigd in het jury korps. Want zonder jury kunnen er geen wedstrijden worden verreden.
Via Ada komen we bij Cor Zwaal. Cor heeft zich beschikbaar gesteld als selectietrainer.
Voor het jeugdschaatsen is Aije Simons lid van de Baancommissie en afgevaardigde naar de GTCJ.
Tot slot heb ik mijzelf dit voorjaar laten strikken om voorzitter te worden van de Baancommissie Amsterdam. Als zodanig ben ik nu ook afgevaardigde naar het algemeen bestuur van het Gewest Noord Holland/ Utrecht.

Voor de wedstrijden op de Jaap Eden baan zijn wij nog op zoek naar juryleden.
Schroom niet maar meld je aan, want zoals al gezegd zonder jury is er geen wedstrijd.
Je kunt je aanmelden (en meer informatie krijgen) bij Ada Zwaal (020 - 647 17 70) of ondergetekende (020 - 640 62 95).

Johan de Weerdt

Klapschaats, olieschaats, hydroskate…

De scheidsrechterscommissie van de Internationale Schaats Unie (ISU) heeft besloten dat de wedstrijdschaatsers geen gebruik mogen maken van de olieschaats. De KNSB was na bestudering van de reglementen tot dezelfde conclusie gekomen. Dit betekent dat er weer wat beter getraind zal moeten worden voor snellere tijden. Bijvoorbeeld ’s zomers. Het zomerijs in Kwintus Nova en Thialf is maar van korte duur. Dus biedt het gehobbel op de skeelers vooralsnog de beste schaatsslagoefening tijdens de warme dagen. Echter, dat gehobbel gaat gepaard met veel weerstand en trillingen. Een mooie ondergrond is dan ook een grote pré.
Maar gelukkig staat de techniek nog steeds voor niets. Het creëren van zomers natuurijs gaat de technici nog net wat te ver. Maar wat dacht u van een hydraulisch geveerd onderstel voor uw skeelerschoen? “Het schaatsen met de Hydroskate op de weg is vergelijkbaar met schaatsen op natuurijs!”, aldus de ontwikkelaars. Onderstaand vindt u een selectie van de informatie gegeven op de site www.hydroskate.nl. Een mooi stukje techniek à € 599,-

Leon Schrage

En dan volgt nu de reclame:

Wat is een Hydroskate?
De Hydroskate is een razendsnelle schaats voor op de weg. Het hydraulische wegliggingssysteem zorgt voor een significante trillingsreductie, waarbij comfort, efficiency en snelheid gecombineerd worden in één produkt. De hydroskate is opgebouwd met technieken uit zowel de schaats-, als skate- en skeelersport.Door het toepassen van een eenvoudig werkend hydraulisch systeem in het frame, is de Hydroskate een enorme vooruitgang op schaats-, skate- en skeelergebied. Het hydraulische systeem is wereldwijd gepatenteerd. De Hydroskate heeft 4 wielen en een eenzijdige wielophanging.De Hydroskate Extended heeft ook 4 wielen (i.p.v. 5), aangezien dit in combinatie met de hydrauliek onder alle omstandigheden beter rijdt dan met 5 wielen.Het rijden met de Hydroskate op de weg wordt ervaren als een perfecte gelijkenis met het schaatsen op natuurijs. De Hydroskate is daarom uniek en kent op dit vlak geen vergelijk.

De eigenschappen van de Hydroskate:
Het hydraulische trilling-dempingssysteem zorgt ervoor dat de wielen als het ware één worden met het wegdek, waardoor er een magische  wegligging wordt gecreëerd.Volledig instelbaar aan ieders persoonlijke voorkeur. Wielen en andere onderdelen kunnen snel en eenvoudig verwisseld worden.  De oneffenheden van het wegdek zijn veel minder voelbaar en daardoor bent u niet meer gebonden aan speciale skeelerroutes. De Hydroskate stuurt als een schaats en geeft daardoor, het hele jaar  rond, ideale trainingsmogelijkheden voor de serieuze schaatser. Rolt bij hoge en lage snelheden verrassend gemakkelijk. Houdt ook bij een nat wegdek optimale grip.

Details constructie
De wielen zijn aan elkaar gekoppeld door een hydraulische vloeistof. Elk wiel heeft een eigen draagarm naar het frame en een hydraulische cilinder. Deze cilinders zijn ook in het frame bevestigd. Een aan weerszijden afgesloten kanaal gevuld met hydraulische vloeistof zorgt voor de onderlinge verbinding tussen de cilinders. Wordt nu een cilinder naar binnen gedrukt dan verplaatst deze een hoeveelheid vloeistof. Deze vloeistof gaat naar een of meer van de andere cilinders die in totaal dezelfde hoeveelheid verplaatsen naar buiten toe als die ene cilinder.Het resultaat is dat bij een hobbeltje of randje in de weg deze verdeeld wordt over 3 cilinders. Het Hydroskate frame zelf gaat dus in totaal maar een heel klein stukje omhoog.

Vloeistofdruk
De hydraulische vloeistof staat onder een bepaalde druk die afhankelijk is van het gewicht van de skater en uiteraard ook van de beweging en afzet die hij/zij maakt. Deze druk is overal in het systeem gelijk en geeft daardoor een evenredige verdeling over alle wielen. Dit heeft onder andere. tot gevolg een sterk verbeterde grip en rijstabiliteit (minder slingeren).